DÜNYANIN EN ETKİLİ VE EN ZARASIZ ÖKSÜRÜK İLACI

Yazı Fontunu Büyült Yazı Fontunu Küçült Yazı Fontunu Sıfırla
öksüren çocuk 1

Dünyanın etkinliği kanıtlanmamış üstelik pek çok yan etkileri de olan ama buna karşılık en çok kullanılan ilaçların başında ‘öksürük şurupları’ gelir.

Göğüs hastalıkları uzmanı, yani her gün öksürük şikâyeti olan envai çeşit hastayla karşılaşan bir hekim olmama rağmen öksürük şurupları meslek hayatımda belki de en az yazdığım ilaçlar olmuştur.

Özellikle de son 20 senede bu tür ilaçları en fazla 5-10 hastaya ya yazmışım ya yazmamışımdır.

Sağ olsunlar, yazılarımı takip eden Amerika ve Kanada’ lı uzman arkadaşlar da birkaç seneden beri 6 yaşından küçük çocuklara öksürük şurubu verilmemesi tavsiyesinde bulunuyorlar.

Öksürük bir hastalık değildir ki…

Öksürük bir hastalık değil onlarca hastalığın belirtilerinden biridir.

Öksürüğü kesici ilaç yazmak yerine öksürüğün sebebini bulmak ve onu ortadan kaldırmaya yönelik tedaviler uygulamak daha doğrudur.

Üstelik eczanelerde belki yüze yakın çeşidi olan bu ilaçların çok özel durumlarda kullanılabilecek ‘kodein’ dışında ne etkinlikleri ne de aksi tesirleri doğru dürüst araştırılmamıştır.

Öksürüğe sebep olan esas hastalığın tedavisinin yanı sıra hastalarıma bol sıvı almalarını; soludukları havanın nemli olmasını; ıhlamur, ada çayı, nane limon çayları içmelerini ve üzerine biraz zencefil eklenmiş bir tatlı kaşığı bal yemelerini tavsiye ederim.

Bal etkili bir öksürük ilacıdır

Balın özellikle küçük çocuklarda çok sık görülen solunum yolları enfeksiyonlarında çok faydalı olduğu hem kendi gözlemimdir hem de bunu doğrulayan bilimsel araştırmalar da vardır.

Bunlara bir yenisinin eklendiğini görmek beni ayrıca mutlu etti.

İsrail’ li uzmanlar tarafından yapılan ve ‘Pediatrics’ isimli tıp dergisinde on-line olarak yayınlanan araştırma üst solunum yolları enfeksiyonuna bağlı gece öksürüğü olan ve yaşları 1 ile 5 arasında değişen 300 çocuk üzerinde yapıldı.

Bu çocuklara yatmalarından yarım saat önce 10 gram bal (okaliptüs, limon veya çiçek balı) veya plasebo olarak tadı, rengi ve görünümü bala çok benzeyen hurma şurubu verildi.

Bal verilen çocuklarda öksürüğün şiddeti ve sıklığının hurma şurubu verilenlere göre çok daha fazla azaldığı, anne-babaların da çocukların da daha rahat uyudukları belirlendi.

Bal öksürüğe neden iyi geliyor?

Balın öksürüğe neden iyi geldiği tam olarak bilinmiyor ama bunun balın antioksidan ve antimikrobiyal özellikleriyle alâkalı olması akla en yakın açıklama.

Tatlıların tükürük salgısını artırarak solunum yollarını kayganlaştırmaları ve buralardaki mukusu inceltmeleri de bir başka ihtimal ve hiç de mantıksız değil.

Öksürükte rolü olan duysal sinirler ile tat alma sinirlerinin anatomik olarak birbirlerine yakınlıkları üzerinde de duranlar var fakat bu îzah bana pek mâkûl gelmiyor.

Gelelim neticeye

BİR: Unutmayın, 1 yaşından küçük çocuklara bal vermek doğru değil. Bunlarda klostridyum mikroplarının toksini ile zehirlenme (konserve zehirlenmesi) ve hatta ölüm bile görülebilir.

İKİ: Bu çalışma 5 yaşından küçük çocuklarda yapılmış ama büyükler için de geçerli olduğunu söylemek yanlış olmaz. Yanlış da olsa kafa göz yarılmış olunmaz.

ÜÇ: Araştırmada denenen bir tatlı kaşığı miktarında bal! Bal-severler balın dozunu kaçırmamalı; çünkü balın kalori değeri yüksek. Öksürükten kurtulayım derken obeziteye yakalanmak mümkün.

DÖRT: Bu araştırmanın ‘National Honey Board’ yani Milli Bal Kurulu tarafından desteklenmiş olması içime bir kurt düşürdü. Bal stoklarını eritmek için sonuçlarla oynanmış olması ihtimâli yok diyemem. Bizde de bir zamanlar mercimek propagandası yapılmıştı hatırlarsanız.

BEŞ: Çok önemli bir husus da şu: Yediğiniz şeyin gerçekten bal olması şart. Bal diye televizyonlarda reklâmı yapılan 10 kilosu 5 lira olan baldan medet ummayın.

ALTI: Bana da kocakarı ilaçlarına da inanmayabilirsiniz ama koskoca Dünya Sağlık Örgütü’ ne ne diyeceksiniz merak ediyorum.

Evet, bal DSÖ’ nün öksürüğe karşı tavsiye ettiği tedavilerden biri. ‘DSÖ’ ye de fazla güvenmiyoruz’ düşüncesindeyseniz, saygı duyarım, hatta sizi desteklerim bile.

KAYNAKLAR

http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2012/08/01/peds.2011-3075.abstract?sid=09ae88c1-3ae3-45ae-9e85-9730017f0e82

http://www.ctvnews.ca/health/honey-can-ease-nighttime-coughing-in-young-kids-study-1.905339

Yazı için 32 yorum yapılmış:

  1. tuna erinçler diyor ki:

    Halk arasında balla zencefil karıştırıp yemenin öksürüğe iyi geldiğine inanılıyor ama yabancı basında zencefilin daha çok bulantıya iyi geldiğinden söz ediliyor. Öksürükle ilişkisini pek bulamadım. Ancak bir tanıdığımız öksürüğe iyi gelir diye balla zencefili fazlaca yeyip hemoroid olmuştu.
    Eskiden kodeinli öksürük ilaçları reçetesiz satılırdı. Şimdi toksikomanları koruyacağız diye öksüren hastalara eziyet ediliyor. Oysa toksikomanlar nasıl olsa aradıklarına ulaşıyorlar. Olan öksüren hastalara oluyor.

  2. elif bilgili diyor ki:

    bende bir bronşektazi hastasıyım ve en büyük sorunum da öksürük ben 20 yaşındayım bana doktor lar bal yemememi söyledi çünkü midende yara var ve mide ve yemek borumda mantar oluşmuş durumda bana ne öneren bilir siniz

  3. Ateş Ülker diyor ki:

    Öksürük 2-3 günde geçmediği zaman hasta ve yakınları endişelenmekte ve birden fazla doktora veya hastaneye başvurmaktadır.Bu yönden doktor formülünü bildiği bir öksürük şurubunu kısa süreli kullandırmalıdır!Bazı kitaplarda en iyi öksürük şurubunun su olduğu yazıldır!Balın eskidenberi biline bakterisit etkisi inkar edilemez.En önemli sorun üst solunum yolları infeksiyonlarında antibiyotik kullanılıp kullanılmaması ile ilgilidir!Antibiyotik kullanalım mı?Hangisini kullanalım?Ne zaman kullanalım?Ne kadar kullanalım?Bu sorular ilgili doktorun yanıtlaması gereken sorulardır.Son yıllarda eczacılar tarafından tavsiye edilen amoksisilin-klavunilik asit preparatlarının yaygın kullanılması, doğru ile yanlışların karışmasına yol açmaktadır!Kısa süreli ve düzensiz kullanımlar elimizde bulunan bu güvenilir silahın değerini geri plana itmektedir.İşin en acı tarafı vatandaş 1000 mg lık ilaç yazmayan doktoru “kötü doktor”olarak nitelendirmektedir.Bugünkü koşullar içinde bu kötü gidişi nasıl durdurabileceğimizi ben de bilmiyorum.Ahmet Rasim Küçükusta’nın doğruları aramaya çalışan yazıları belki de son ümidimizdir.

  4. özlem diyor ki:

    annem 18 senedir hiç aralıksız öksürüyor genelde gece tutuyor.bir çok tedavi gördü ama hiç birinden sonuç alamadı.dediğiniz gibi hep şuruplarla gönderildi ve neticede annemin bağışıklık sistemi çöktü.annem doktorum programında sizi izlemiş ve geçmeyen öksürük yoktur demişsiniz.annemin şikayatleri:öksürük nefes darlığı burun akıntısı geniz akıntısı ve ağzında mantar oluşumu var.ve durumumuzda oralara gelmeye pek müsait değil ne yapabiliriz önerilerinizi bekliyorum.teşekkürlerimi sunarım.saygılarımlaan özlem

  5. olcay küçük diyor ki:

    ben artık kime hangi doktora inanacağımı bilmiyorum kızım hassas bronşlara sahip en küçük enfeksiyon bile onu öksürtmeye yetiyor babaannesi rahatsızlandığı için sağlık ocağı dr na götürdü antibiyotik bir grip ilacı bir bronkidalatör yazmış.Antibyotik kullanmsını istemediğim için bugün özel muayenehanesi olan bir doktora gittim bana sadece sambucol şurup ve bronkodilatör verdi peki bu ilaçlar kızıma iyi gelecekmi!!!!!!!!!!!!!!

  6. hasan huseyın koylu diyor ki:

    bızım cocugumuz 8 yasında 40 gunluk den bu yasına kadar sureklı hasta devam lı olarak soguk algınlıgı gecırıyor ve sureklı olarak oksuruyor bu gune kadar hıc bır care bulunmadı devam lı olarak ılac kullanıyoruz ama fayda etmıyor.bıde cocugumuzda (hafıf zıhınsel ozur bulundu )sızce bızım ne yapmamız gerekır.sımdıden tesekkurler

  7. yuksel giovannitti diyor ki:

    Bir cok oksuruk,sinozit ,nefes darligi ve nezle gibi isaretlerin sebebi alerjidir ve her yasta her yerde olabilir…..bunu hem kendimden hem de ailem de gormusumdur….ustelik balda bazi kisilerde alerji yapar.ajerji cok kotu bir seydir insanlar suya havaya yesillige ekmege peynire akliniza ne gelirse alerji olabilirsiniz .bal almadan once alerji ilacini deneyin…

  8. Süleyman Bozkurt diyor ki:

    Kızım 7 yaşında 2 ayda toplam 5 şişe çeşitli antibiyotikleri kullandı bir de 2 tane 600 lük depopenisilin iğnesi yedi.
    En ufak soğuk algınlığında astım bronşiti artıyor .
    bukadar antibiyotik kullanması doğrumu. Son iki ayda kullandığı ilaçların listesini en son götürdüğümüz çocuk doktoruna gösterdik dr. bey astım bronşit teşhisi koydu o da antibiyotik artı astım ile ilgili ilaclar verdi. Çocuğumun antibiyotiğe karşı nasıl korurum.

  9. Zerrin turgut diyor ki:

    Bronşiolite çok iyi gelen ve denediğim bi formülü paylaşıyım. Bulgar göçmeni bir bayandan öğrendik. Sarımsak ve gerçek tereyağını metal sürmeden krema haline getirip öksüren kişinin ayak tabanlarına sürüp streç film ile ayakları saıyorsunuz. Sabaha kadar ayakta kalıyo. En kötü öksürüğü bile toparlıyo. Daha yeni 2 yaşındaki kızıma yaptım. Ama tabi öksürük öle bir melet ki ne ilaçla ne doğal yollarla10 günden önce iyileşmiyor. Bu arada sırta ve göğüse hafif kupa kapatıp üzerine çörek otu yağı sürüyorum bu da balgamlı öksürükte çok etkili. Bu formülde Osmanlıda çok kullanılırmış. İnşallah birilerine faydalı olur. Ben çok ciddi bir ilaç düşmanıyım ve bu yüzden sürekli doğal yöntemleri araştırıyorum. Ama Ahmet Rasim hocam gibi doğal yöntemlere saygı duyan çok az doktorla karşılaştım doğrusu bu da çok üzücü geliyor. Saygılar

  10. Zerrin Turgut diyor ki:

    Yaptığım yorumlara zaten daha önce bu yorumu yapmışsınız diye bir yazı çıkıyor oysa ilk kez ziyaret ediyorum bu siteyi

  11. Can diyor ki:

    Saygi deger arkadaslar bende bal ile limonun ilik suyla karistirilarak verilirse öksürügü bicak gibi kestigini bilakis sahit oldum….

  12. tulin eroglu diyor ki:

    Sayin hocam ailemizde allerjik astimli 2 cocuk var surekli tedavi ettiriyorlar fakat netice yok ben allerjinin gidlardan olabilecegini duydum ve york testi ile tesbit edlebiliyormus sizin onerinize ihtiyacimiz var. Cocuklari size getirmelerini salik verdim. Siz hala cerrahpasadamisiniz onu da bilmiyorum size nerden ulasabiliriz

  13. Yılmaz altun diyor ki:

    Merhaba sayın hocam. Ben 43 yaşındayım benim sorunum çabuk hasta olmak yani en ufak bir rüzgarda yada 5 10 dakika klimalı yerde kaldığım zaman hemen halsizleşiyorum ve boğazım ağırmaya başlıyor. Enson bir hafta önce doktora gittim antibiyotik yazdı kullandım düzeldim ama işaçlar biteli henüz 1hafta dahi olmadı ama yine halsizleştim ve hem boğaz ağrım hem öksürüğüm yine başladı. Ne yapmam gerekiyor hocam aydınlatırsanız sevinirim. İlginiz için Şimdiden teşekkür ederim.

  14. Esra Öztürk diyor ki:

    Merhaba hocam, benim kızım 3 yaşına girmek üzere, 2 yaşında kreşe başladı. Kreşe başladığından beri sürekli geniz-burun akıntısı ve öksürüğü var. 1 hafta iyiyse 2 hafta yeniden hasta. Önce burnu akmaya başlıyor sonra öksürük şiddetlenip ateş çıkıyor. Ya kulağına vuruyor ya da sinüsleri doluyor. Tabi o zaman da doktorlar antibiyotik veriyorlar. Alerji testi için 4 yaşına girmesini bekliyoruz. Ne önerirsiniz? Şimdiden teşekkürler.

  15. volkan diyor ki:

    Hocam neden iyi geldigi tam olarak bilinmemektedir demişsiniz aslinda biliniyor kuranı kerimde bal icin ayet var o insanlar için sifadir yazıyor

  16. sevgi basaran diyor ki:

    Benim bebegim 7 aylik herlde gribe yakalandi burnu akiyo oksuruyo yatinca daha cok oluyo tabi burnu tikaniyo oksuruguyle uyaniyo ben bal veremem heralde peki ne yapmaliyim

  17. sevgi basaran diyor ki:

    Benim bebegim 7 aylik herlde gribe yakalandi burnu akiyo oksuruyo yatinca daha cok oluyo tabi burnu tikaniyo oksuruguyle uyaniyo ben bal veremem heralde peki ne yapmaliyim cvp bekliyorum

  18. nihal diyor ki:

    merhaba hocam ben 4 gündür aşırı öksürüğüm var kuru oksürük ne gece nede gündüz uyuyorum ateşimde yüksek ne olur ben ne kullanmalıyım.allah sizden razı olsun

  19. hüsniye güvenç diyor ki:

    hocam selamlar ben geçen yıl verem ve chron tedavisi gördümm bir mağazda sezonluk işçi olarak çalışıyorum birhaftadanberi öküsürğim var nezl grip gbi anlamdımm n

  20. msinan diyor ki:

    Elma kabuğu veya ayva yaprağı kaynatıp içiniz her ikisinininde içine kaynadıktan sonra nana ekler demlendikten sonra içerseniz kısa sürede faydasını görüsünüz inşaallah..

  21. ebru diyor ki:

    iyi gunler hocam benim dort aylik bir bebegim var uyuyunca cok oksuruyo ne yapmaliyim

  22. Sinan diyor ki:

    Sık sık kuru öksürüğüm oluyor. Bal da pastiller de hiçbir zaman öksürüğüme etki etmedi. Bunların plasebo olduğunu düşünüyorum. Belki karabiber yaktığı için biraz gıcığı rahatlatıyor onun dışında kekik zencefil falan da kar etmiyor.

  23. Begüm diyor ki:

    Bal zencefil ya da kuru kahve limon bal yerim küçüklüğümden beri kesin çözüm için doktora mutlaka gidilmeli.

  24. mehmet diyor ki:

    bütün hastalıkların tedavisi az yemek.yani sünnete tabi olmak.midenin üçte birini yemek üçte birini su üçte birini hava olarak bırakmak gerekiyor.birde iyice acıkmadan yemek yemiyeceksin.işte bu kadar.

  25. Leyla diyor ki:

    Ben torunlarimin ayak altina, goguslerine,sirtlarina ve bogazlarina VIKS suruyorum ve uykuya yatiriyorum. Viks cok ince tabaka halinde surulmeli. Mercimek tanesi kadar viks bir yere yeter. Fazlasi sogutur, ters etki yapar. Oksuruge, kirginliklara, agrilara iyi geliyor. Buyuklere de uyguluyorum bu yontemi. Allah sifalar versin.

  26. ayşe diyor ki:

    2yasında oglum var 5 sise srup kullandm 1,5 haftada ama ilaclarda fayda etmedi hala cok kotu oksuruyo bal ve limon vermeye basladm ne yapmam gerek beni bilgilendirırmisiniş

  27. nurcan diyor ki:

    ayşe ben sana yardımcı olabilirim bu konuda…

  28. emine diyor ki:

    Biri 6 yasinda digeri 10 aylik olan iki oglum var.her ikisindede bebeklik donemlerinde oksuruk sikintisi yasadim yasiyorum da.birici oglumda sikca antibiyotik kullandim (doktor recetesiyle).ikinci oglumda ise ilac yazmiyorlar surekli burun damlasi yaziyor doktorlar.bana yardimci olursaniz sevinirim.artik ilac kullanarak cocuklarima kotuluk yaptigimi dusunur oldum.bitkisel cozumler istiyorum.

  29. ŞeNeR diyor ki:

    Syn Zerrin Turgut hanıma sesleniyorum,bilgi ve yardım istiyorum,Bulgar göçmeni bir bayandan öğrendik dediğiniz yorumunuzda,bende sizden ve o bayana sorma imkanınız olursa çok etkili bir bitkisel tarif veya tarifler bekliyorum Diyabet 2 için,insülin ve ilaç kullanmama rağmen şekerim 250-300 lerde.Allah rızası için lütfen yorum ve öneri,saygılar.

  30. İlknur diyor ki:

    Bende denemediğim bitkisel yol çay macun karışım kalmadı geçmiyo öksürük bugün Dr götürücem inşallah

  31. hakan diyor ki:

    Benim kızım butöşit hep hastanede yatıyoruz hiv gecmiyo sanki nasıl gecer bir tavsiye ediceyinox ilac varmı

  32. zeki ögür diyor ki:

    Arkadaşlar öksürük kesilir ama bağışıklık sistemi zayif ise nükseder bu sebeple hem bağışıklık sistemini güçlendiriyorum kan gurubuna göre beslenme şeker hastalığını bitkisel ilaçla kökünden çözüyorum aynı zamanda hacamat ilede beta hücrelerinin kendi kendini yenilemesini sağlıyorum ilaçtan kurtuluyorlar Allahın izni ile

Siz de yorumunuzu paylaşın:

CAPTCHA (Şahıs Denetim Kodu) Resmi