KORUYUCU VEREM TEDAVİSİ GEREKLİ Mİ?

Yazı Fontunu Büyült Yazı Fontunu Küçült Yazı Fontunu Sıfırla
verem bulaşır mı

Geçen hafta babamla beraber yaşayan anneme tüberküloz teşhisi kondu ve tedavisine de başlandı.

Bizler de bazen haftada bir bazen iki haftada bir çoluk çocuk anne ve babamızı ziyarete gideriz, onlar bize gelir, beraber yer içeriz.

Babama ve bizlere yani üç çocuğu ve torunlarına da dispanser taraması yapıldı.

Çok şükür hiçbirimizde bir şey çıkmadı ama koruyucu bir ilaç almamız gerektiği söylendi.

Bu ilacı almamız şart mıdır almazsak ne olur yan etkileri var mıdır diye sorduk ama doğru dürüst de bir cevap alamadık.

Sizin bu konudaki cevabınızı merak ediyorum.

KORUYUCU VEREM TEDAVİSİ GEREKLİ Mİ?

Verem yani tüberküloz teşhisi konan biriyle yakın teması olanlara mesela aynı evi veya aynı işyerini paylaşanlara koruyucu olarak INH adı verilen bir ilaç tedavisi veriliyor.

Verem hasta kişinin öksürmesiyle havaya saçılan mikropların solunması suretiyle bulaşan bir hastalık; tabak çanak bardaktan veya başka eşyalardan bulaşma olmaz.

Vereme karşı küçük çocuk ve yaşlılar ile bağışıklığı baskılayan bir hastalığı olanlar daha hassastır.

Hasta kişiden alınan verem mikrobu daha önce bu mikropla karşılaşmış olan sağlıklı kişilerde hastalık yapmaz.

Mesela biz göğüs hastalıkları doktorlarının hayatı mikrop saçan veremli hastalar içinde geçtiği, muhtemelen bu mikropları soluduğumuz ve koruyucu ilaç almadığımız halde hiç hasta olmayız.

Sizin anlattığınız durumda annenizle yakın teması olanların taramalarında şu anda bir hastalık belirtisi bulmak neredeyse imkansız gibidir.

Sizlerden biri şayet annenizden mikrop aldıysa buna ait hastalık belirti ve bulguları ancak 2 aydan sonra ortaya çıkar; bunun için de verem mikrobu bulaşma ihtimali yüksek olan ve verem için risk taşıyanların bir de 2 y sonra kontrolleri gerekir.

Ben bu tür yakın temaslarda INH tedavisini doğru bulmuyorum; bu tedavi dirençli verem mikroplarının ortaya çıkma ihtimalini artırabilir.

Bu kişiler gereksiz yere ilaç yan etkisine maruz kalırlar, INH yüzünden karaciğeri iflas eden ve karaciğer nakli yapılması gereken durumlara çok seyrek olsa da rastlanabiliyor.

Ben böyle verem bulaşma ve hastalık gelişme ihtimali yüksek olanların yakından takibini ve şayet hastalık tespit edilirse tek ilaçla değil “dört ilaçla” adam gibi tedavi edilmesini daha doğru buluyorum.

Yazı için 5 yorum yapılmış:

  1. Sevda dedi ki:

    benimde 1 yakinimda verem varmis bunu sonradan ögrendim. Kendiside bilmiyordu bende test yapdirdim ilk cigerler temiz kan testinde o mikroplara rastlamislar 2 kere kan testi yapdilar hastayla temasdan 2 ay gecmesi gerekiyo dediler ikincide pozitif cikica ilac tedavisine basladilar 22 gündür iciyorum 9 ay icmem gerekiyomu dokdor cigerlerine zarar verebilir ama az ihtimal dedi peki ben ne yapiyim sdevam icyimmi bunun baska tedavi sekli yokmusdur ?

  2. Ercan D. dedi ki:

    Merhaba,
    Kasım ayının sonlarında eşimin babası bulaşıcı tüberküloz hastalığına yakalandı. Pendik Verem Savaş dispanserinde ilaç tedavisine başlandı. Hastanede yatmasına gerek görülmedi.
    Bana, eşime ve kızıma da test yaptılar. Test sonucunda, ben ve eşimde 12mm, kızımda da 6mm kızarıklık çıktı. Doktor bunun pozitif olduğunu söyleyerek, 6ay koruyucu ilaç (I.N.H) kullanmamızı söyledi. Bu ilaçtan 32 gündür, her sabah, kızım Ilgaz (5,5yaş, 20kg) 200mg, eşim (35 yaş,55kg) ve ben (37 yaş 80kg) 300mg içiyoruz.
    Hastamız kendi evinde, bizden ayrı yaşıyor. Haftada bir eşimle birlikte kendisini ziyarete gidiyoruz. Sürekli maske kullanıyoruz.
    Bugüne kadar kızıma hiç antibiyotik içirmedim, ben de yıllardır antibiyotik içmiyorum. Ciddi yan etkileri olduğunu düşünüyorum.
    İlaçla ilgisi var mıdır bilemiyorum ama son 2-3 haftadır da vücudumda kaşınmalar, mide yanması,karın ağrısı oluyor.
    Bu kriterlere göre, koruyucu ilaç almalı mıyız?
    Saygılarımla

  3. arzu durmaz arpacı dedi ki:

    Merhaba. 10 gün öncesinde kız kardeşime (25 yaş) 2 akciğerinde de görülmek üzere 3 aylık verem teşhisi konuldu. Doktorumuz hastane de yada evde tedavi hakkını kendi kararına bıraktı. Şu an 10 gündür hastane de tedavi görüyor. Bizler 3 ablası, 3 eniştesi, annemiz, babamız,16-10 yaşlarında 3 yiğeni, 7 yaşında bir yeğeni ve 2 yaşında da bir yeğeni daha tüm aile bahsedilen bu ilacı kullanmaya başladık. İlk olarak ilaç verem savaş tan bize küçük kilitli poşetlerde verildiği için ismini, yan etkilerini anlayamadık. 2 yaşındaki yiğenimize cam şişede verilince ilaç adı nedir, yan etki ne yapabilir araştırmaya başladık. Annem 58 yaşında. Şeker, tansiyon, kolestrol, vuğatır ne ararsanız var. Ama bu ilacı verdiler. Kullanıp, kullanmamak konusunda özellikle benim ciddi kaygılarım oluştu. İnternetten birşeyler okudukça tedirginliğim artıyor. Hele bir de karaciğer rahatsızlığına yol açabilir, hepatit oluşabilir yorumlarını okuyunca, inanın kendimden önce ailem için çok korkmaya başladım. Ne yazık ki; doktorumuzdan detaylı bilgilere ulaşamıyoruz. Bu arada ilaçları 15 günlük teslim ettiler. Bitmesine 2 gün kala aile hekimimizden bir takım testler yaptırıp, sonuçları götürmemizi istediler verem savaştan. Özellikle küçük çocuklarımızı zaten uzak tutuyoruz hastamızdan. Yapılan tetkiklerinde de bulguya rastlanmadı çok şükür. Neden bu riskli koruma ilacını içiriyoruz?
    Hekimlerimize güvenmeliyiz, biliyorum. Fakat; öncelikle bir anne olarak, bir teyze olarak gerçekten bu konuda aydınlatılmaya çok ihtiyacım var.
    Bu uzun yazımla vaktinizi aldığım için affınıza sığınarak, bana zaman ayırıp, cevap vermenizi sabırsızlıkla bekliyorum.

    Şimdiden çok çok teşekkürler. Hep sağlıklı kalmanız, hep sağlıklı kalmamız dileğiyle…

  4. Yunus demir dedi ki:

    Hocam merhaba.babannemde tüberküloz hastalığı çıktı ben eşim ve 3 yaşındaki oğlum bir hafta saat 12 den akşam 9 a kadar yanında kaldık verem savaşta koruyucu ilaç kullanicaksiniz dediler bunu kullanmanızda ki amaç nedir doktoru bulaşıcı olmadığını söyledi.cocuk için herhangi bir sıkıntı oolurmu.

  5. Gül dedi ki:

    Hocam bir yakınımız verem miş sonra öğrendik hepimiz kontrole gittik eşine ve oğluna yaşınız büyük demişler kızına torununa vermişler ilaç onlarda kullanmadı eşim ve ben ailesi kdr aynı ortamda bulunmadık ama bize 4 aydır ilaç kullandırıyorlar ki bizde diğerleri gibi bir sorun çıkmadığı halde ve biz yan etkileri ne maruz kaldık gittik bu sorunları yaşıyoruz diye bize geçici olduğunu söylediler bakıyorum herkes bizden rahat biz bu ilacı kullanıyoruz ve 4 ay sonra artık kimse ölmüyor bir biz mi günah keçisi yiz diye ilacı bıraktık dün aradım verem savaşı kullanmak istemiyoruz dedim bırakırsak ne olur ailesi hiç kullanmıyor bizden rahatlar biz sıkıntı yaşıyoruz dedim bana kullanmaya devam edin demezmi şimdi ne yapmalıyız hocam içmiycez bu ınh 300 ve hocam bizde de virüs çıkmadı bunu da açıklayayım ve ilacı bıraktım aynı gün alkol de aldım hırsımdan şimdi bize ne olur kesin ve net bir yorum yapın lütfen bıktık her sabah robot gibi ilaç almaktan

Siz de yorumunuzu paylaşın:

Yönetici (Prof. Dr. Ahmet Rasim Küçükusta) olarak giriş yapılmış. Yönetici olarak yorum yazabilirsiniz.
Çıkış Yapmak için tıklayın »