KOLESTEROL İLAÇLARI KAS İLTİHABINA DA YOL AÇIYOR

Yazı Fontunu Büyült Yazı Fontunu Küçült Yazı Fontunu Sıfırla
kasa fişi

Kolesterol hapı (statin) kullanımının idyopatik enflamatuar miyozit (idiopathic inflammatory myositis=IIM) için yardımcı bir etken olabileceği bildirildi (1).

Araştırma, Avustralya’ da IIM teşhisi konan 221 hasta ile kontrol grubu olarak yaş ve cinsiyetleri ayarlanmış 662 kişi üzerinde yapıldı.

IIM teşhisi konduğunda vakaların yüzde 31’ i statin kullanıyorken kontrol grubunda bu oran yüzde 22 idi.

Bu sonuç, statinlerin IIM riskini kontrol grubuna göre yüzde 79 artırdıkları anlamına geliyor.

IIM nedir?

IIM, daha çok proksimal kasları tutan bir grup kronik oto-immün hastalıklardır.

Bunların en sık rastlanan türleri dermatomiyozit, polimiyozit, nekrotizan oto-immün miyopati ve sporadic inclusion body miyozittir.

Hastaların tipik şikayetleri iskemleden kalkmada, merdiven çıkmada, bir şeyi kaldırmada ve saç taramadaki güçlüklerdir.

Bu hastalıkların kesin teşhisleri kas biyopsileri ile konur.

Statinlerin kaslara olumsuz tesirleri

Kalp krizi ve felçleri önlemek amacıyla kullanılan statin sınıfı ilaçların kaslar üzerine birçok yan tesirleri olduğu uzun süredir biliniyor.

Bunlar miyalji (kas ağrısı), miyopati (kas zafiyeti), miyozit (kas iltihabı), miyonekroz (kas dokusu ölümü) ve rabdomiyoliz (çizgili kas hasarı sonrası kas hücre içeriğinin dolaşıma katılması sonucu ortaya çıkar, böbrek yetersizliğine yol açar) gibi klinik tablolardır.

Miyonekroz ve rabdomiyoliz statin kullananların yüzde 1’ inden daha azında görülürken miyalji ve kreatinin kinaz yüskelmesi olmadan gelişen miyopatiler klinik çalışmalarda yüzde 5 ve gözleme dayalı araştırmalarda ise yüzde 25 ve üzerinde bildirilir. Bu kas hasarlarının bir kısmı ilacın kesilmesiyle düzelirse de statinlere bağlı oto-immün miyopatinin bağışıklığı baskılayan ilaçlarla tedavisi gerekir (2).

Statinlerin inhibe ettiği hydroxymethylglutaryl–coenzyme A reductase enzimine karşı spesifik oto-antikorların oluşumu ile karakterize olan oto-immün miyopati hakkında ben de sizleri bilgilendirmiştim (3).

Bu araştırma ile ilgili olarak G. Curfman şu sonucu paylaşıyor:

“Statinlerle ilgili miyopati ve kas ağrıları hastalar için de doktorlar için de ciddi bir endişe kaynağıdır. Bu sebeple de statinler bu ilaçlardan gerçekten fayda görecek olanlara yazılmalıdır (2).

Gelelim neticeye

Statin lobisi kolesterol haplarının dünyanın en emniyetli ilaçları olduğunu, ufak tefek (!) yan etkilerinin ilaç bırakılınca tamamen düzeleceğini söyler durur ama durumun gerçekte hiç de öyle olmadığı her geçen gün daha iyi anlaşılıyor.

Leblebi yazar gibi statin yazan etıbbaya önemle duyurulur.

“Önce zarar verme” prensibini unutmayalım.

Kaynaklar:

1. https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2687990

2. https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2687984

3. http://ahmetrasimkucukusta.com/2015/07/04/yazilar/tip-yazilari/kolesterol/kolesterol-haplari-kaslari-mahvediyor/

Yazı için 1 yorum yapılmış:

  1. Ali Cihan dedi ki:

    babam Crestor hapı yüzünden yürüyemez olmuştu, doktoru ise ille de içeceksin diyordu. Babam en sonunda dayanamadı ilacı doktorunun karşı çıkmasına rağmen kesti ve kısa süre sonra da bacaklarındaki ağrılar geçti.

Siz de yorumunuzu paylaşın: