MİDE İLAÇLARI ALERJİ RİSKİNİ DE ARTIRIYOR

Yazı Fontunu Büyült Yazı Fontunu Küçült Yazı Fontunu Sıfırla
kasa fişi

Mide asidi salgısını baskılayan ilaçların alerji gelişme riskini artırabileceği bildirildi.

Araştırma Avusturya’ da 2009-2013 tarihleri arasında 8 milyon kadar insana ait sağlık sigorta verilerden faydalanılarak yapıldı.

Mide asidini baskılayan ilaçlar olarak omeprazol, lansaprazol, esemeprazol gibi proton pompası inhibitörleri (PPI), sukralfat, simetidin, famotidin ve ranitidin gibi H2-receptor antagonistleri ve prostaglandin E2 değerlendirmeye alındı.

Analizlerde mide asidini baskılayıcı ilaç kullananların daha sonra bir alerji ilacı kullanma ihtimallerinin mide koruyucu kullanmayanlara göre 2 misli, 60 yaşın üstünde olanlarda 5 misli fazla olduğu tespit edildi.

Alerji ilacı kullanma ihtimali kadınlarda, tedavi süresi uzun olanlarda ve sukralfat kullananlarda daha fazla bulundu.

Mide ilaçları alerjiyi hangi yolla artırır?

Araştırmacılar, mide asidini baskılayan ilaçların yiyeceklerde alerji yaratabilecek proteinlerin parçalanmasını önleyerek bunların olduğu gibi ince bağırsaklara geçmelerine sebep olacaklarını ve bağışıklık sisteminin de görmeye alışık olmadığı bu büyük moleküllere karşı aşırı tepki verebileceğini düşünüyorlar.

Mide ilaçlarının bağışıklık sistemi hücrelerinden alerjiyi tetikleyen maddelerin salgısını artırması da ihtimaller arasında sayılıyor.

Ben, mide asidini baskılayan ilaçların alerjik ilaç kullanma ihtiyacını bağırsak mikrobiyotasına olan tesirleriyle ilgili olabileceğini daha kuvvetli bir ihtimal olarak görüyorum.

acid reflux disease ile ilgili görsel sonucu

Mide asidini baskılayan ilaçlar bilinçsiz kullanılıyor

Tıpkı antibiyotikler gibi mide asidini baskılayan ilaçların gereksiz kullanımı bizde de çok yaygındır.

Bilhassa da “reflü” nün astım ve öksürükten ses kısıklığına birçok hastalıkla ilişkilendirilmesi bu ilaçların yazılmasında adeta bir patlamaya sebep olmuştur.

Adı “koruyucu” olduğu için de bunlar sanki yan etkileri olmayan zararsız ilaçlar gibi değerlendiriliyor ama özellikle PPİ ilaçların çok ciddi ve ölümcül de olabilen yan etkileri giderek daha iyi anlaşılıyor.

Bir defa bir “mide koruyucu” yazılması da o kişinin çoğu zaman ömür boyu bu ilaçları almasına sebep oluyor!

Gelelim neticeye

BİR: Bu gözleme dayalı bir araştırma olmadığı için bir sebep-sonuç ilişkisi çıkarmak elbette mümkün değildir ama bu riskin dikkate alınması gerektiğini düşünüyorum.

Mide asidini baskılayan ilaçların gereksiz yere ve bahusus gereksiz süre kullanılması ciddi bir problemdir.

İKİ: Araştırma, öksürük ve astım tedavisinde PPİ ilaçların etkili olmadığı gibi tam aksine zararlı da olabileceği iddiasını desteklemektedir.

ÜÇ: Mide ilaçlarından histamin 2 reseptör antogonisti olarak bilinen famotidin ve ranitidinin alerjiyi önleyici etkileri olmasını beklerdim. Sonuçların bu bakımdan tekrar değerlendirilmesi gerekir.

Kaynak: https://www.nature.com/articles/s41467-019-10914-6

Yazı için 1 yorum yapılmış:

  1. Oktay Baykal dedi ki:

    Hocam zararlı olduğunu kullanan tüm hastalar biliyoruz ama başka çare var mı? Bekara karı boşamak kolaydır derler. Su dediler, süt dediler olmuyor. İlaçları yanlış kullandığımızın farkındayım Örneğin ben sadece yanma olacağı zaman hissediyorum ve o zaman kullanıyorum. Acaba bir paketi tamamen bitirip öyle mi kullanmak iyi yoksa yanma olduğu zaman kullanmak mi?yıllardır kullanıyorum maalesef

Siz de yorumunuzu paylaşın: